Money Jars

23 Nov 2015

Bila mulut menjadi puaka, bukan telinga aku ja sakit, hati aku juga terasa pedih ....

Just Ms. Saranghae
sebelum start kerja, better tinggalkan satu entry untuk dibaca ...


pasal semalam aku terbaca di oh!bulan cerita mulut puaka seorang nurse, klik sini (well, tidak semua nurse bermulut puaka, maybe dalam Malaysia ni, nurse sorang tu ja la yang bermulut puaka, i hope so), hari ni aku just wanna share my thought juga ...

keep it simple everyone, mulut tu tuhan bagi untuk berbicara .... tapi yang buatkan mulut tu berbicara is the tongue ... dan lidah ni kalau kita perhatikan, diapit oleh sang gigi yang keras giler, walaupun kau dah mati dalam kubur, but your gigi still mampu bertahan lama tak hancur (so sila bayangkan betapa hebatnya gigi kita), dan selain sang gigi, lidah diapit oleh sang bibir yang cantik mulus, so that kalau kau berbicara, patut secantik bibir bicaramu ....

kau kerja, aku kerja, mereka kerja ....
kau stress, aku stress, mereka stress ...
whatelse? ... kita sama sahaja ....

so, kalau kau letih penat becoz of your job/work condition, then kau rasa sakit hati dgn semua yang berada disekeliling, tapi please la jangan kau pindahkan sakit hati kau tu pada orang lain ... orang lain pun mungkin sakit hati pada benda lain, tapi still boleh bertahan, jaga mulut berbicara perkara2 yang menyakitkan hati ....



jom jaga lidah kita elok2, kerana sang mulut berbicara, kadang2 hal kecil boleh jadi hal besar ... hal yang biasa2 boleh dibaiki, boleh jadi parah tak boleh diubati .... sebab tu, tuhan apitkan sang lidah dengan sang gigi dan sang bibir ... semua tu membentuk sang mulut ... 

pendek kata, guna otak untuk berfikir apa yang kita mau bicarakan, bukan guna hati panas baran untuk berbicara ............. p/s: hai hujan, turunlah .... sejukkan hati mereka yang tengah berhaba dan penuh kontang!

0 comments:

AddThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

A (12) Air Asia (1) Aku (2) B (11) C (4) D (7) Duit (2) E (7) Erich Fromm (1) F (7) G (4) Giveaway (1) H (8) Happy hour (1) Horrible (1) Islam (3) J (12) Jang Keun Suk (2) Jenaka (1) Jimat (1) K (2) Kawin (3) Kembung Perut (1) Kepercayaan (1) Kerja Bodoh (2) Korea (1) L (8) Lee Seung Gi (1) Love (1) M (4) mr.Handsome (1) Mulut Celupar (1) O (1) P (3) Parenting (5) Pregnant (2) Proverbs (2) Q (1) R (5) Ragam Manusia (1) S (7) Suka Hati Aku La (16) T (5) Tempat Menarik (1) Tips (2) Travel (1) Tutorial (2) U (2) V (6) W (8) Wanita (1) Wordless Wednesday (1) Y (1) z (1)
 

Lazy Dizzy Me Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting