Money Jars

18 Jun 2013

Elakkan Bayi Kembung Perut

Just Ms. Saranghae

Lepas mandi n susukan lil'Raf,  dia tidur nyenyak til now,  dah jam 11am yer.... Best je lil'Raf tdur kat portable rocker dia... Aku pula duduk santai sebelah lil'Raf,  dia gerak jer sikit aku goyang2kn rocker dia... Selesa yer baby sleep on ur rocker siap ada fungsi getaran,  bdn pon sedap diurut... **teringat pula kerusi urut berbyr kat mall,  kan best kalau mampu dimiliki,  boleh juga manjakan bdn mcm lil'Raf... **

Gmbr tak dpt upload,  wait till my laptop kembali ke pangkal jalan,  then only could upload some nice pics... Hampagas this Note unable to upload gmbr in blog... Uwekkkk....

Lil'Raf busy zzzzz,  mommy pon busy la juga main game....stop playing now... **sila blame play store **

Jom back to the topic sebenar,  nak share sikit pengalaman time lil'Raf newborn n lil'Raf dpt kembung perut...  Dah aku ni 1st time mommy kan,  siap tinggal sendiri2 with mr. Husband,  so bila lil'Raf nangis memanjang jer,  mesti lah cuak semcm kan... Aduh!

Seriously,  aku tak tau sblm ni baby kalau kembung perut mmg akan meragam... Lil'Raf slalu meragam waktu baru lahir akibat kembung perut,  plus susah nak buang air besar... Mcm2 nasihat aku dpt,  smpai ada syorkan supaya lil'Raf ni dberi mkn pejal... HELLO..... my baby baru jer 5wks at that time hokey,  giler aku nak suap mkn pejal kat lil'Raf.... Kononnya lil'Raf kembung perut gara2 aku tak bg cukup susu bdn ...

Hokey betul aku tak cukup susu bdn utk lil'Raf,  mcm2 dah cuba tp tak cukup2 juga,  tp tu bukan sbb kenapa mesti nak bayi kita mkn makanan pejal seawal 5wks hokey... Nasiblah sekarang ni,  maklumat kat hujung jari jerrrrr,  so senang la nak godek2 ilmu drpd mommy2 yg lain...

Kembung perut itu biasa bg bayi kot,  mcm lil'Raf yg slalu kembung perut... Especially sebelah mlm,  lil'Raf lebih mudah dpt kembung perut... tangisan lil'Raf rasanya boleh bangunkn jiran seapartment kami,  nasiblah jiran2 kami tak komplen yer....

Info yg aku dpt,  utk kurangkn bayi kembung perut
1) pastikan sendawakan bayi setiap kali lepas menyusu
2) sapu minyak telon pada perut,  ubun ubun,  betis dan tapak kaki bayi utk kurangkan angin masuk ke dlm bdn bayi
3) pastikan bayi berpakaian sesuai,  tidak terlalu nipis pd cuaca sejuk
4) mandikan bayi pd waktu sesuai,  tidak terlalu awal pagi dan terlalu lewat petang
5) pastikan kaki bayi disarungkan booties
6) sekiranya bayi susah mau berak kerana kembung perut,  urut perut bayi ikut arah jam dan angkat kaki bayi berulang2 seperti mengayuh basikal **tp jgn angkat lama sangat,  nnt bayi penat pula**

Based on my experience la kan,  mmg byk membantu info2 yg aku dpt... Thanks semua yg rajin sharing info kat internet... Utk lil'Raf,  aku prefer guna minyak telon berbanding minyak kayu putih atau minyak yuyi coz kesannya lebih baik terhadap lil'Raf...

Dan bab2 minyak mana yg bagus,  kenalah try an error ok,  tak semua baby boleh terima minyak gosok apa saja,  ada yg choosy... Mcm lil'Raf,  kalau gosok minyak yuyi,  kulit dia mcm merengsa warna merah,  sama juga kalau guna minyak cap kayu putih ... Tp kalau minyak telon (aku guna cap lang yg tutup botol pink tu) dia ok jer ....

So,  newly mom,  byk2 bersabar yer kalau baby kecil korang nangis memanjang.... Mungkin dia lapar,  tp mungkin juga si baby kembung perut..

Happy parenting....

0 comments:

AddThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

A (12) Air Asia (1) Aku (2) B (11) C (4) D (7) Duit (2) E (7) Erich Fromm (1) F (7) G (4) Giveaway (1) H (8) Happy hour (1) Horrible (1) Islam (3) J (12) Jang Keun Suk (2) Jenaka (1) Jimat (1) K (2) Kawin (3) Kembung Perut (1) Kepercayaan (1) Kerja Bodoh (2) Korea (1) L (8) Lee Seung Gi (1) Love (1) M (4) mr.Handsome (1) Mulut Celupar (1) O (1) P (3) Parenting (5) Pregnant (2) Proverbs (2) Q (1) R (5) Ragam Manusia (1) S (7) Suka Hati Aku La (16) T (5) Tempat Menarik (1) Tips (2) Travel (1) Tutorial (2) U (2) V (6) W (8) Wanita (1) Wordless Wednesday (1) Y (1) z (1)
 

Lazy Dizzy Me Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting